- Excuse me, what does "meklubba mean?
- You don't want to know..."
Välkänd konversation mellan Percy Nilegård
och två skumma estländare
Jag kom till Estland i tron att finna ett infrastrukturmässigt efterblivet och nedgånget land fullt av, på klassiskt klichémässigt östeuropamanér, desillusionerade, trötta och allmänt deprimerade människor med en flaska starkdryck aldrig längre än en armslängd bort. Vad jag istället fann var något helt annat...
Men vänta nu ett tag. Estland? Jag var ju i London? Mycket riktigt, sist jag skrev ett inlägg var Estland just bara ett Östeuropeiskt litet land utan några större anspråk på min tillvaro. Vad jag hade i tankarna just då var den förbaskade kabeln till min kamera. Efter att ha fått i mig en ganska trött Fish-and-chips på en närliggande pub och en god natts sömn vaknade jag till en ny arbetsdag. Denna gången blev det till att vara ute i god tid för att undvika samma stress med tunnelbanan som den tidigare gången. Min tid var väl tilltagen fick jag reda på när jag, väl framme vid London Undergrounds depå vid Neasden, fick reda på att vi inte skulle börja förrän en timme efter utsatt tid. Så det blev till att rulla tummarna och mysa åt den härligt breda London-dialekten som de flesta andra skitiga tunnelbanearbetarna använde för sina fyllehistorier. Fyllehistorier från en tisdag? Så verkade det onekligen... Men efter ett tag så var det så dags för själva utbildningen. Den bestod i att lyssna på ett sympatiskt föredrag om vad som gäller vid arbete på LU's depåer. Mycket var väl ganska självklart men då det är England finns det alltid en VÄLDIGT bestämd del byråkrati i det hela. När utbildningen var klar så blev det en timmes rundvandring på ägorna med en demonstration av alla "do's & don'ts". Ett kort prov på kunskaperna som på London Undergroundspråk kallas "Area A" gjorde att man blev certifierad. Och sen var det hopp och lek för min del. Så jag åkte hem till hotellet och bytte om för att inte svettas ihjäl i mina svarta Fristadsbrallor i den stekande solen. Därefter bar det av till Tottenham Court Road och efter lite letande lyckades jag så hitta den eftersökta kamerakabeln.
Denna kväll fick jag även lite sällskap. Från Sverige kom nu tre höjdare från "E-våningen", två av Bombardiers Product Introduction Managers eller "PIM:are" som det heter på gammalt Bombardierspråk och en gammal legendar inom fältsupport. Jag brukar oftast bara kalla dem för Tobias, Ida och Jonas. Jag tror det samma går för de flesta andra också. Vi tog i vilket fall först en lång promenad genom Hyde Park då Ida och Tobias ville se vart de kunde förlägga en framtida löprunda. De har nämligen i uppdrag att vara stationerade i London under hela de Olympiska Spelen så av den anledningen kan det ju vara skönt att inte helt tappa träningen. När vi efter visst letande hittade till rätt sjö (i Tobias ord "korvsjön") så satte vi oss ned på en uteservering där och tog varsin pint. Såklart. Dock hann vi inte sitta särskilt länge innan en polishelikopter gjorde oss sällskap. Det i sig brukar ju inte vara något problem men denna var ettrigare än en mygga en sommarkväll. Den cirkulerade runt, runt, runt oss på kanske 15 meters höjd. Detta gjorde att vi knappt ens kunde höra vad vi själva sa, än mindre vad någon annan sade. Så vi fick helt enkelt dricka upp ölen och ta oss därifrån. Kort därefter kom ytterligare en polishelikopter och de två började då i formation hovra bara kanske 10 meter ovanför vattensamlingen. Exakt vad syftet var för detta kan vi bara gissa. Londonpolisen började nu kännas lite lätt stressad och lättretad och vart man än tittade i centrala Hyde Park kunde man räkna till 3 polisbilar på de olika stigarna. När vi så gick genom det höga gräset på ett öppet fält med ljudet av två hovrande helikoptrar inte långt ifrån kändes det plötsligt som en helt annan plats en annan tid i historien...
Sedan blev det middag på en närliggande pub, denna gången bättre än min tidigare kväll. Då det var min sista kväll i London kände jag dock inte riktigt för att göra natt riktigt än. Så jag tog tuben ner mot stan och tog till fots. Det blev en lång promenad först genom en kort bit av East End och sedan över till Themsens södra bank och sedan hela vägen sydvägen till House of Parliament och sedan en liten bit in i Victoria. Faktiskt var en av mina huvudanledningar till detta att jag ville få en bild av Tower Bridge med OS-ringarna hängandes där. Såklart var de av någon anledning "upphängda" just nu... Men ja, promenaden blev väldigt trevlig ändå och jag fick se en del av London jag aldrig tidigare sett men definitivt kommer återbesöka. Southbank verkar ha väldigt mycket att erbjuda kvällstid i form av väldigt varierande uteliv och underhållning. Torsdagen bjöd på ytterligare ett besök på en depå. Denna gången var det North Park som jag besökte och där fick jag träffa en av Bombardiers tekniker på plats, Mr Rob Woodward. Trevlig prick. Då jag redan hade gjort min utbildning var det denna gången bara en kort rundvandring som krävdes för att få tillträde till depån. Då denna gick ganska fort och jag kände att jag faktiskt borde få lite tågkänning när jag ändå åkt ända till England ryckte jag tag i Rob och fick en ordentlig genomgång av hela Victoria Lines tåg. Jag fick till och med vara med och skruva lite när det handlade om att titta på en COP (Correct Operations Protection, vad LIM:en kallas i vissa brittiska projekt... lustigt va! Därav mina, för de flesta säkert ganska tråkiga internskämt om sirener...). Så nu jävlar skall det skrytas med att jag också har skruvat på Londons tunnelbanetåg!
Med PIM:arna Tobias och Ida på pub |
Simply London |
Ja, Tower Bridge, MED DE JÄVLA OS-RINGARNA UPPHÄGDA! |
Hålligång på South Bank |
Myllrande kvällsflanörer och öldrickare med S:t Paul's Cathedral i bakgrunden |
Jag tror inte det finns någon stad i hela världen som så effektivt nyttjat den grafiska utformningen av kollektivtrafiken för stadens profil och marknadsföring... |
Min, och många andras, favoritvy i London, i nattbelysning. |
"Ooooh, the werewolfs of London!" |
Victoria Line-tåg i drift... |
... och i depå! |
"Robban" skruvar lite |
För alla er som undrat hur förarhytten på Victoria Lines tåg ser ut |
Väl hemma i Sverige var det bara att bege sig till jobbet så fort väckarklockan ringde, och tro mig, det gick fanimej fort. Nu var inte den det enda som ringde denna dagen. Min jobbtelefon gick också varm. Det visade sig att Mannheim tydligen behövde någon som skulle åka till vår underleverantör Enics i Estland för att hjälpa dem med en process initierad av Bombardier. Och ja, i ärlighetens namn var jag väl nu inte helt oskyldig till att min telefon började ringa... Ämnet hade dryftats över en burgare och en pint med två PIM:are i Bayswater nån dag innan. Jag vet inte exakt vad som sades men det kan väl sägas att då det kom fram att det fanns en resa till Estland i röret var jag inte den som var negativ inställd, skulle nu det bli tal om att jag, kanske i något parallellt universum, kunde göra den resan. Så helt plötsligt blev det väldigt bråttom att få godkännanden och återigen boka flygbiljetter. Jag skulle åka till Estland på måndag morgon. Så kan det gå.
Då man ändå var i den underbara, levande nattlivsstaden Västerås så var det ju omöjligt att inte åtminstone en afton också göra staden. Så efter en löprunda på Björnön och bad och grillning med kollegorna ägnades lördagskvällen och natten åt detta syfte. Proceduren börjar kännas bekant nu. Sköna polare på en väl utförd förfest, kanske en besök på Hattfabriken och sedan fortsättning med dans till de sena timmarna på Blåa Månen. Kvällen blev en succé även denna gången. Och JA Åke, jag SKA dedikera dig ett helt inlägg nån gång så var inte ledsen för att du inte fick en mera ingående del av detta inlägg. För alla som inte var där var Åke störtskön som vanligt. Söndagen var mina sinnen lite för bedövade för att lyckas åstadkomma något vettigt utan det blev mest till att förbereda för den stundande resan. Delvis på grund av mina preferenser och dels av praktiska och ekonomiska skäl utformades resan kring flyg till Tallinn och därefter resten med hyrbil. Transporten till Estlands näst största stad Tartu där mitt hotell ligger, och därefter till den lilla byn Elva där produktionsfabriken ligger skulle alltså ske på Estlands vägar. Detta var ett faktum som gjorde mig en aning nervös då jag förväntade mig att dessa vägar till stor del skulle bestå av potthål och vara kantade av rövarband. Då jag varken skulle kunna göra något åt potthålen eller rövarbanden med så kort varsel fick jag istället försöka ta reda på bästa vägen att ta mig de dryga 20 milen från Tallinn till Tartu och sedan ytterligare 2 mil till Elva.
Svårt att tro att denna bild är tagen mitt i centrala London... Hyde Park är ganska stor som sagt. |
Den lilla provisoriska läktaren som man byggt för några av de vattenburna grenarna |
Så fick jag även en bild av en annan favoritbyggnad i London, den mäktiga "Battersea power station". Alla uppskattare av fin musik bör känna igen denna karakteristiska byggnad... |
På min vänstra sida på förfesten har vi Anton, Billy och Ante... |
... och på den högra Åke och Hollaus. Vad Hollaus håller på med är inte klart. Jag tror han borde prova en äkta öl, utan tillsatser och inte försöka filtrera bort bagglet själv. |
Sarah provar en av Västerås sevärdheter, den fejkade tunnelbanestationen! |
Nu är det ju också det där med första intryck. Jag har uppfattningen att de nästan alltid är helt åt helvete. Efter att ha hämtat ut min hyrbil begav jag mig ut ur flygplatsområdet och direkt upp på motorvägen. Här var det två saker som jag redan noterade. Hittills hade alla jag träffat pratat perfekt engelska. Jag hade trott att det skulle vara ryska som fortfarande gällde såhär långt ifrån civiliserade trakter. Aja, det var ju fortfarande bara flygplatsen så det skulle säkert bli värre... Det andra faktumet var att frekvensen på till exempel blinkersanvändande i trafiken var bättre än i gamla Sverige. Nu börjar ju många svenskar bli notoriskt dåliga på att använda denna lilla magiska spak till vänster om ratten. Är det för att alla nya, dyra, tyska bilar som den vanliga medelålders mannen använder helt enkelt inte grundutrustas med denna funktion, eller är de helt enkelt bara så mycket viktigare än alla andra att de helt enkelt inte behöver visa nån hänsyn i trafiken? Detta får vi nog aldrig veta... Nu kom jag av mig, jag får ursäkta. Det där med blinkersanvändande är något av en käpphäst för mig. Men nu var jag i vilket fall i den estländska trafiken och märkte att den inte alls var så ociviliserad som jag tidigare trott. Visst fanns det nått rötägg som körde som en åsna på amfetamin men det finns ju i alla länder. Potthålen var heller inte så många eller stora som jag hade förväntat mig. Visst, motorvägssträckningen kanske inte var så lång men även när det övergick i vanlig landsväg så var den förvånandsvärt lik gamla svenska landsvägar. Även landskapet var skrämmande likt nått från Mellansverige. Och rövarbanden lyste med sin frånvaro.
Efter att bara ha räknat till tre stycken "Lador" (bilarna alltså) gled jag besviken in i Tartu. Det som jag trodde skulle bli en resa in i ett exotiskt östblock visade sig bara vara ännu ett civiliserat Västeuropeiskt land. Mera civiliserat än vårt eget i vissa avseenden. Efter lite snurrande i stadskärnan lyckades jag hitta mitt hotell. Och ja, det skall väl nämnas att det är femstjärnigt... Ibland är det inte helt dumt att resa i tjänsten. Nu kan ju det faktiskt försvaras av att priserna är avsevärt mycket lägre i detta land än många andra i vår världsdel. Det blev bara en kort mellanlandning innan jag begav mig ut på vägarna igen för att hitta till Enics i Elva. Det finns en sak som först gjorde mig väldigt förvirrad på de estländska vägarna. Här skriver man bara när en hastighet sänks och då står det med en liten skylt under den hur länge denna begränsning gäller. Det gäller alltså vara vaken och se skylten med "300 m" som står under 70-skylten. Sedan är det upp till föraren att godtyckligt gissa "ja, nu borde det ungefär vara 300 meter!" och sedan gasa upp till det som verkar vara den definierade standardfarten på estländska landsvägar, 90 km/h. Innan jag kom på detta, vilket tog mig ett jävla tag, var det väldigt förvirrande att det kom en skylt med 70 och sedan inget mer. Sen kunde det dröja en bra bit innan en ny skylt kom. Utan att överdriva tror jag att jag på hela sträckan Tallinn-Tartu bara räknade till fyra skyltar... Det visade sig även vara lite förvirrat att hitta till rätt ingång vid fabriken. Efter ett samtal till vakten lyckades jag dock hitta rätt och kunde få komma in.
Väl inne fick jag träffa mannen som skulle och kommer vara min närmaste arbetskamrat denna veckan, Virgo Pihlapuu. Jag hade tidigare varit i kontakt med denne Virgo över telefon flera gånger från kontoret i Västerås. Vi hade vår beskärda del av telefonkonferenser med diverse höjdare från både Sverige och Tyskland under en turbulent tid i höstas. Då får jag erkänna att jag var ganska hård mot Enics och Virgo. Inte utan anledning, men ja, det var ord och inga visor. Den mannen som nu mötte mig såg mera ut som en pojke. Att jag sedan fick reda på att han var 26 år, gift och tvåbarnsfar ger saker och ting lite perspektiv. Ännu en gång var det ett ganska felaktigt första intryck. Så under vad som var kvar av dagen hjälpte jag Virgo så gott jag kunde. Med lite flyt så lyckades jag ganska snabbt plocka några lågt hängande frukter i form av enkla fel som jag tidigare bråkat med i Västerås under hösten. Då det var mycket att göra blev det en del övertid innan vi båda kunde lämna fabriken. Jag tog tillfälle att skjutsa Virgo tillbaks till Tartu så han slapp vänta på bussen han annars tar. På kvällen var jag väldigt trött men tog en kortare promenad och letade upp en pizzeria som jag fått rekommenderat av portiern på hotellet. Hela tiden så slogs jag av hur trevliga och tillmötesgående nästan alla är. Och bra på engelska. Det verkar som att jag får ändra min teori en aning. Det verkar nu som att engelska funkar i engelsktalande länder, Skandinavien och också Baltikum. Alltid något! En stor, billig och helt adekvat pizza gjorde att jag sedan ragglade hem till hotellet och genast kraschade i sängen.
Ja, denna bilden togs bara på grund av en stor efterfrågan från folk som inte kunde tänka sig mig arbeta i något så när formell klädsel. Jag gillar den inte men här har ni den! |
Då var det bevisat att Bombardier inte bara tillverkar tåg |
Under inflygning över Tallinn med Estonian Airs CRJ900 |
Denna bild är faktiskt tagen långt ut på den estländska landsbygden. Om du frågar mig hade det lika gärna kunnat vara vilken mellansvensk landsväg som helst. |
Virgo i arbete |
Centrala Tartu... men borde det inte vara en Lada där Audin nu står? |
Gemytliga uteserveringar och kullerstensgator... |
... och ett centralt torg med gamla byggnader. Tartu har allt det man kan begära av en västeuropeisk stad... fast det ligger i forna östblocket. |
Gissa vem som skrivit den där lappen nere i Paris! |
Äntligen lite härliga, övergivna, sovjetiska industribyggnader! Det tog en stunds letande men tillslut hittade jag dem! |
Det var mera såhär jag föreställde mig hela Estland |
Vackra sovjetiska bostadskomplex... |
Imponerande att du orkar skriva dessa långa utläggningar men trevligt att läsa :-) Så du har alltså fått omvärdera lite av det du fräst ang vännerna i öst? ;-) Ska du tillbaka till London igen sen?
SvaraRadera/Hanna
Tartu är mysigt! En bit bakom huset i fonden på det centrala torget, alldeles nedanför domkyrkoberget, ligger en restaurang som bl a serverar soppa i bröd (Openstreetmap påminner mig om att den heter Püssirohukelder). Men byggnaderna på torget är inte så gamla som de ser ut allihop, åtminstone några av dem är byggda i sovjetisk nyklassicism på 50-talet och är dekorerade med hammare och skäror om man tittar efter. Estland har också trådlösa nätverk som täcker 90 % av landets yta.
SvaraRaderaBildmaterialet som följer reportaget blir bättre för varje gång.I am impressed.Vad gäller världens punktligaste flygbolag så blev jag en gång tillfrågad av en avdankad SAS flygvärdinna om jag verkligen har biljett i businessclass bara för att jag hade t-shirt och keps.Alla dem andra gubbarna hade slips och läste "dagens industri".Jag läste ingenting utan lyssnade på Rolling Stones i lurarna.
SvaraRadera