Sådär, en stor kaffe senare har jag åtminstone lyckats få in lite startgas i den gamla kokosnöten och fått något livstecken från synapserna. För lite sömn följt av för mycket sömn gör att man blir lite knepig i skallen. Men mer om mina nuvarande sömnvanor lite senare. Först skall det avhandlas stordåd i form av administrativt maraton och festligheter. Efter ett halvårs luffande blir håret lite för psykadeliskt för att duga på en svensk fejk-ingenjör i Frankrike. Därav blev en klippning det första stoppet efter att efterdyningarna av 140-milsresan hade lagt sig. Med en mera prydlig hårinrättning på plats tillbringades resten av arbetsveckan med att springa runt på Bombardier med olika papper i händerna. Det är mycket som skall ordnas för att få åka till Frankeriket och jaga tåg. Det skall jagas kreditkort, pissas i burkar och stickas med nålar, fyllas i papper och närvara vid allehanda utbildningar. Men till slut verkar det som att jag lyckades få in allting. För helt plötsligt fanns det en elektronisk flygbiljett i min inkorg tillsammans med en bokning för ett hotell. Vad fan hade jag gett mig in på?
Franska vyer i Västerås |
Västerås mäktigaste byggnad med passande väderinramning |
"Skitviken" |
Har apokalypsen redan kommit? Man kan tro det om man står nedanför "Silon" i Västerås... |
En sliten bror med ett slitet paraply |
En glad kusin! Grattis igen Markus! |
Ännu ett fint bidrag till min samling av bilder på folk med mina brillor. Denna gång är det Markus bästa kompis Kevin som tolkar "nyhetsuppläsare anno 1988". Splendid! |
Och så ringde det ännu en gång överallt i rummet och undertecknad flög ur sängen och lade sig under skrivbordet. Men ännu en gång var det inte ett bombanfall utan bara väckarklockan som ringde oförskämt tidigt. På med arbetarbyxorna och in i den väntande taxin. Klockan var så lite att jag knappt ens kunde förstå det själv. I ilfart till Arlanda för att hinna med det första planet till den franska huvudstaden som skulle avgå 0650. Hela tiden med någon konstig känsla av overklighet. Det kändes väldigt underligt att sätta på sig ett par arbetsbyxor igen när man skall till jobbet. Det var nog åtminstone 4 år sedan sist. Men det var en skön känsla. Dock var det första gången som jag flög i tjänsten. Nu är ju inte detta det glada 90-talet, så det blev ingen affärsklass för mig. Trots att jag fick stå i kön med alla de andra ekonomiklassresenärerna försökte jag se lite extra viktig ut med min axelväska och Bombardierjacka. Men det lurade nog inte någon. Men jag kom åtminstone in till gaten efter visst slirande med säkerhetsvakten. Det var onekligen lite för tidigt för tankeverksamhet för mig. Innan klockan 07 och utan kaffe är jag nog inte den skarpaste kniven i någon låda.
Bakom kontrollerna träffade jag en svensk kollega med samma destination. Herr Mikael Sjöholm, mannen som tagit på sig ansvaret att vara min barnvakt de första dagarna nere på siten. Jag försökte verka viktig och seriös och började genast att prata jobb men som tur var kunde Micke ta ner mig på jorden och vi kunde börja prata om vettigare saker. Flygningen var väl som de brukar vara. Lite bättre än genomsnittet tror jag, synd att Air France tillhör fel "allians", så det blev inga bonuspoäng för mig inte. Micke däremot kunde stoltsera med sitt "silverkort" och smita före pöbeln i kön. När jag vaknade så var det dags för inflygning. Ja, inte så mycket att säga här heller. När alla formaliteter rörande bagageupphämtning och förvirring på flygplatsen var avhandlade hyrde Micke en bil och vi packade in oss i den mikroskopiska Citröen A1:an och styrde ut på motorvägen mot Paris från Charles-de-Gaulle. Trots att det var närmare lunch var trafiken lika livlig som någonsin. Michael fick visa sina färdigheter i fransk bilkörning som han anskaffat efter att nu ha bott här i närmare ett halvår. Skall man beskriva den franska bilkörningskulturen så får det nog bli som... kreativ. Kreativ och inte så regelbunden. Men oftast så tar sig alla fram på något sätt. Om det sen är i motsatt körriktning eller rakt över en rondell, det spelar inte så mycket roll.
Det är långa arbetsdagar här i Paris. Oftast tillbringas tiden mellan 0700 och 1900 på jobbet. Ibland händer ingenting. Och ibland så går tre tåg sönder samtidigt. I det senare fallet blir det ganska bra drag i folket, inklusive mig själv. Men det är oftast väldigt intressant och lärorikt. Det är kul att få se att det man har jobbat med i åtta månader på utvecklingsavdelningen i Västerås faktiskt används i verkligheten nere på Paris pendeltåg. Jag vet inte hur mycket jag faktiskt får skriva om det arbete vi gör då en hel del är ganska hemligstämplat. Men ryktet säger att våra konkurrenter redan vet allt om våra tåg så åtminstone lite kan jag förtälja. Mitt jobb här nere är att hålla ett vakande öga över den produkten som jag jobbade med tillsammans med mitt team hemma i Västerås. LIM - Line circuit protection and Interference Monitoring. Väldigt förenklat är det en pryl som håller koll så att ingenting går åt helvete på tåget. Och gör det det så kan den i värsta fall göra så att tåget stannar. Problemet är då att om det är själva LIM:en som går åt helvete även när hela resten av tåget fungerar så kan det följdaktligen stanna ändå. Så det är viktigt att denna pryl fungerar. Så nu är mitt jobb att vara LIM-teamets förlängda arm nere i Frankrike och se till att vår produkt gör som den ska och att alla här nere vet hur de skall handskas med det. Väldigt förenklat. Men så ligger det till. Så det betyder att jag ibland sitter inne i en lagerbyggnad och laborerar med någon enhet som av någon anledning har tagits av tåget, ibland så är jag med ute på tåget och skruvar och felsöker. Det är varierande och det är det som gör det kul. Så om du vill ha ett varierande och spännande arbete, sök dig till Bombardier! Så, nu med det sagt måste väl ändå denna publicering vara okej ur ett arbetsgivarperspektiv?
Tidig morgon i pendlartrafiken i norra Paris |
Sylvain i färd med att skruva lite LIM |
Min barnvakt Mikael med sina leksaker |
Fransk fickparkering |
Ännu en oväntad Saab Turbo! |
Bara en vanlig cykeltur genom centrala Paris |
Test av ACM, Auxiliary Converter Module |
Steg-för-steg instruktion bredvid handfatet om hur man går till väga för att tvätta händerna. Verkar trots sin tydlighet inte hjälpa så mycket... |
Tåg modell äldre |
Bangården vid siten |
Här är något så unikt som den pristina hjulboogien på ett sprillans nytt tåg! Inte ett dammkorn! Tågset 60, direkt från produktsiten i Crespin. |
NAT-tåg nummer 60 i profil |
St Gratien. Svårt att tro att det kan vara så stökigt som det är här när man ser den här bilden. |
Kvällshimmel i förorten |
Se vad som gömde sig i parkeringshuset bredvid hotellet! En sovande skönhet i form av en franskregistrerad Volvo 142:a från sent 60-tal. Adoptionsläge? |
En wanna-be kondomautomat i hotellobbyn |
Ett lummigt Montemarte |
Brittisk stolthet i hjärtat av Frankeriket |
Världens kanske mäktigaste kyrka, Sacre Coeur, reser sig högst upp på Montemarte |
Utsikt från Montemarte över centrala Paris |
Över hustaken |
Nedre delarna av Montemarte |
"And in Paris, you could even get a beer at McDonald's! 'You know what they call a "Quarter Pounder with Cheese" in Paris? |
Promenad bland höga gravinrättningar på Père Lachaise |
Jim Morrisons grav. Efter Mecka och Jerusalem kan det vara det mest besökta målet för en pilgrimsfärd. |
"Le´big mac "
SvaraRaderaJohn travolta vänder sej i graven!
SvaraRadera(han e inte död men han borde va de efter battlefield earth)
Himla fina bilder!
SvaraRaderaKram på Dig!
Faster
Aaambörrrgherrr
SvaraRadera