Nog måste vi ändå summera lite över den gångna tiden sedan sist som ju ändå har bidragit till förvirringstillståndet. Det förra blogginlägget författades på dryga 40000 fots höjd ovanför de södra delarna av Mongoliet. Tyvärr var den utlovade internetuppkopplingen ombord inte särskilt imponerande över dessa delar. Det kanske man inte heller kan begära. Det som hände var i vilket fall att inlägget fick vänta med att publiceras tills jag var installerad i franska alperna. Det som här ryms i den enkla fraseringen "att installera sig" var lite mera komplicerad i realiteten. Den sista flygningen från Istanbul till Stockholm blev lite krångligare än önskvärt efter att alla passagerarlistorna av någon anledning kastades och gjordes om från skratch, med den efterföljande kön till någon ensam tjänsteman vid gaten som allt mer började likna ett upplopp. När så dessutom passagerarna gjorde uppror i planet och började byta platser hejvilt var all kontroll över situationen borta. Kabinpersonalen blev tvungna att låta oss lyfta i alla fall, trots hela-havet-stormar-placeringen i flygplanet. Efter att ha överlämnat min käre reskamrat och vän Kroon till hans ömma föräldrar i ankomsthallen på Arlanda var jag återigen den skäggige luffaren med för mycket bagage som en gång försökte lifta runt i västra Kanada. Här på Arlanda slapp jag åtminstone debaclet med att stå och vifta med tummen utan kunde fördriva tiden med att hitta en lämplig bänk att parkera mig på. Det var inget större problem att kunna sova även på denna plats efter dryga 20 timmars resande. Jag kunde dock inte tillåta mig mer än 3 timmars sömn innan det var dags att fortsätta resandet.
Lite småsliten och sömndrucken tog jag mig till en incheckningsdisk för Norweigan som skulle ta mig från Stockholm till Köpenhamn. Som kanske dras till minnet skulle jag där genskjuta en buss med destination Val d'Isère... Ja, det hela är lite krångligt och invecklat och för att då göra det hela lite mera intressant skulle det hela utföras med 3 timmars sömn efter 20 timmars resande. Dessutom fick jag såklart den mest nitiske kontrollanten på hela Arlanda. Hela vägen genom Japan och från Tokyo till Sverige hade det inte varit något problem alls. Men nu när man stod i Stockholm och skulle ta sig till Köpenhamn var mitt bagage inte tillfredsställande för den kostymklädde mannen med namnbricka. Efter först ha blivit extremt otrevligt bemött av en städare på en toalett och sedan stå där på golvet i incheckningshallen och desperat försökte göra om hela min packning medan stressade människor med sura miner trängde sig förbi och väste kommentarer undrade jag vart jag hade hamnat. Hade Sverige alltid varit såhär otrevligt? Vart fanns alla artiga människor som genast brukade komma till undsättning och hjälp? Vart fanns alla tecknade informationsskyltar som förklarade att man fick ta en annan toalett när denna toaletten skulle städas? Innan jag hann fundera vidare kunde jag packa klart och checka in. Jag fick trots allt checka in en extra väska, till en extra kostnad. Finns nog en väldigt klar anledning att Norweigan är just ett lågprisflygbolag... Med alla trista tankar om mitt hemland kunde jag dock lämna det lika snabbt som jag äntrade det. Lite som att vakna på fel sida. Jag gick i den bemärkelsen bara och la mig igen och hoppades att allting skulle vara bättre när jag vaknade upp nästa gång. När jag kom tillbaks till Sverige.
Själva flygningen var det åtminstone inget fel på. Inte för att jag noterade så mycket då jag slocknade i princip så fort jag suttit mig i stolen. Väl framme i Köpenhamn kunde jag plocka upp mitt bagage, gå ut till ankomsthallen och ta mig två danske pølser innan jag kontaktade min man på bussen, Mattias "Mattä" Johansson. Mannen. Myten. Legenden. Vi lyckades koordinera så att jag kunde ta mig till Hilton Hotel utanför Kastrup där bussen kom förbi. Peppen var trots bristen på sömn riktigt hög. Ombord på bussen väntade många bekanta ansikten i form av snörullare, tekniska fysiker och annat löst folk med det gemensamma målet att åka skidor i franska alperna. Sällskapet höll sån fruktansvärd hög kvalité att bristen på sömn helt försvann ur mitt sinne och istället kunde förbytas av allehanda rövarhistorier och filosofiska diskussioner om vitt och brett med mina gamla vänner. Det hela med nån slags svårfångad känsla av en svunnen tid. För faktum är att ett av mina tidigaste skidäventyr började på ett väldigt liknande sätt. En bussresa till brantåkningshuvudstaden Chamonix med min gymnasieskola för en herrans massa år sedan blev min invigning i Alperna. Första skidresan utanför Sverige, första pudersnön, första flaket öl... Ja, det var mycket som nu är grundpelare i mitt kringflackande liv som fick sin begynnelse här. Traditionen trogen och med en underlig förnimmelse av déjà vu kunde så ett flak med billig tysk öl inhandlas på den korta båtresan över till kontinenten. Dock inte riktigt med samma upphetsning och känsla av att "känna sig stor" som förra gången...
Spejsat värre i Turkish Airlines 777:a |
Turkarna... vilka skojare... |
... och så även danskarna! "Gråhundbus"... |
Nikolaj vet hur en 40 timmars bussresa skall tas! |
Nån verkar ha sagt något kul. Asgarv signerat Felix Foborg med Sofia till vänster. |
Tillbaks till snön |
Vi närmar oss... |
När jag druckit upp mitt kaffe och återigen skulle sluta mig till "Mattä" och Peter som jag åkte med höll jag på att svimma. "Vart har jag sett den där skidjackan och den där hållningen förut... Nej, det kan väl inte vara... det är omöjligt!" Det var inte omöjligt. Där stod han. "Jake the Snake" - legenden från Vancouver och Revelstoke. Jacob Magnusson som han annars lystrar till, galningen som jag lärde känna under min förra säsong i Kanada. Mattä blev lika förvånad som jag när han hade kommit ned för berget bara för att finna denna lirare ståendes där. Återigen, skid- och säsongarvärlden kan vara så förbannat liten ibland... En annan lirare som uppenbarade sig denna resa var en viss Magnus "Bågen" Svozil. Eller ja, han är en snörullare så jag kände ju honom lite genom det. Men när jag frågade honom vartifrån hans efternamn härstammade visade det sig att vi var bröder på mer än ett plan. Herr Svozil härstammar från gamla Tjeckoslovakien. OCh för att göra det hela ännu mera intressant är hans far röntgenläkare... Så där hade vi det. Vi behövde inte ens fråga om det, det var självklart att våra farsor skulle känna varandra. För är det någon värld som är ännu mindre än säsongarvärlden så är det läkarvärlden. Bara för att bekräfta så frågade jag min far när jag kom hem. Det hade jag inte behövt...
Så en vecka i Alperna tillbringades så med alla dessa härliga människor i backarna och därefter i nån av byns alla barer. Vi i vår lägenhet var förhållandevis lugna jämfört med våra Snowrollersbröder i utkanten av staden... Där var det tydligen devis att inte komma hem förrän tidigast klockan 5 för att sedan vara i backen klockan 9. Sådant är jag för gammal och trött för. Så jag nöjde mig med ett par utekvällar som ändå blev lite mera intensiva än man kanske hade önskat. Den tidiga säsongens värsta skador inträffade inte i nån brant backe eller i något våghalsigt klippdropp, utan på det hala dansgolvet på nattklubben "Doudoune" i Val d'Isère... Och en personlig notering till nästa gång det vankas after-ski på "Salon Bar" är att det räcker ganska bra med en shot-bricka... Då vädret mest bjöd på dimma och snö större delen av veckan blev det till att hålla sig borta från kalfjället där man helt tappade orienteringen och istället leta efter orörd snö i skogarna kring "Fornet". Vi fick dock några dagar med gynnsamt väder. En av dem var den andra dagen då jag upplevde ett flyt jag aldrig tidigare känt. Det kändes som att någonting äntligen hade lossnat. Som att jag för första gången på väldigt länge faktiskt hade utvecklats och tagit nästa steg i min åkning. Varje sväng satt där den skulle och känslan av kontroll var helt otrolig. Går nästan inte att beskriva. Det var som i en av alla drömmarna när man åker skidor och bara känner att allting är möjligt. En flyktig känsla. Den varade faktiskt bara den dagen. Men jag hoppas innerligt att en fortsatt regelbunden skidåkning kan ge flera sådana dagar.
"Mattä" framme i ett snöigt Val d'Isère |
Fullface |
Och där uppenbarade han sig! Jake the Snake... |
... och sedan så la han en "åtta" tillsammans med "Mattä"! |
Max inmundigar senap och Mintuu. Kvällsmat hos "röjargänget". |
En annan av "röjarna", Nikolaj blickar ut över snödynerna... |
... och visar sin sängkammarblick... |
... men han har inte mycket mot dessa pojkar! Mödrar, lås in era döttrar, här kommer Val d'Isères största hjärtekrossare; Per, Peter och Mattä! |
Fest i lägenheten. Med allt vad det innebär. |
En suddig Magnus och en jävligt swagig Max inne på Doudoune |
Magnus i Fornet-skogen |
"Couloir surfin'"
Så tog veckan slut och det blev dags att lämna Alperna för denna gång. Då jag inte kände för ytterligare 40 timmars bussresa valde jag, tillsammans med Magnus och Mattä att ta flyget från Genève. För att ta sig dit skulle vi ta en buss klockan 0600 för fyra timmars transport till flygplatsen och därefter bara två timmar innan vårt plan skulle gå. Det var därför lite stressande när allt den koleriske och hysteriske franske busschauffören kunde säga var "putin" när han såg våra biljetter. "Putin" som på franska inte har så mycket med den ryske statsmannen att göra utan betyder någonting som inte lämpar sig att översättas här på bloggen. Det visade sig att vi tydligen hade "fel" biljett, eller snarare att vi bara hade något slags kvitto på resan. I själva verket skulle man ha gått till någon holk och hämtat ut en pappersbiljett, en pappersbiljett som den här karln nu var helt tvungen att ha om inte hela världen skulle gå under. Flytet var dock på vår sida när min franska var tillräcklig för att förklara vår prekära situation för mannen och få honom att lugna ner sig några centimeter. Vi fick hoppa på bussen trots allt och sedan när vi stannade på nått lite större stopp fick jag rusa in och lösa ut våra biljetter. Väl framme på flygplatsen möttes vi av kaos. Drygt 400 argsinta och irriterade ryssar skulle få förklarat på franska att de var tvungna att använda de utplacerade maskinerna för att checka in INNAN de kunde ställa sig i den långa kön för att lämna sitt bagage. Vi kunde bara konstatera att nyrika ryssar med märkessolglasögon och minkpälsar inte mixade så bra med Västschweizisk, smygfransk flygplatslogik och personal. Att jämföra flygplatsen i Genève med den i Zürich är som att jämföra natt och dag, helvete med himmel. Var det så bara en slump då att den helt hysteriskt kaotiska av de två skulle ligga i den fransktalande delen av landet och den med kirurgisk precision fungerande i den tysktalande..? Min franska kunde åtminstone rädda situationen ännu en gång när jag lyckades övertala mannen vid incheckningen att min enorma ryggsäck visst fungerade som handbagage. "Jag hade ju flugit med den som handbagage förut!" vilket inte var en lögn. Men nog har den sällan varit mera överfylld och tung... Det var med nöd och näppe jag lyckades formligen pressa in den i bagageutrymmet på den trånga 737:an som skulle ta oss till Stockholm.
Pudersväng |
Ormen slingrar sig ned |
Det blev mycket "åttor" denna resa. Nu var det Mattä och Peters tur. |
Peter utlöser en liten lavin. Ingen fara dock, var en isolerad brant. |
Puderrusiga Snowrollers! Peter, Mattä, Jake och undertecknad |
De majestätiska Alperna i dagsljus |
Dito i fullmånsbelysning |
En kondomautomat! Det var inte igår! Denna precis vid gaten på Genèves flygplats. Var nog det enda positiva med den flygplatsen. Men som så många gånger förr så väcks frågan; "hur tänkte de här?" |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar